Glutenfria havremackor
 
Jag hade slut på både glutenfritt mjöl och smör och visste inte alls vad jag skulle äta till frukost. Hittade då detta recept som jag har modifierat ytterligare lite. Det är sååå enkelt! Detta måste ni bara testa :). Det går bra att blanda i det man vill. Vill man ersätta solrosfrön med tex. pumpakärnor kan man lika väl göra det. Vatten borde även kunna bytas ut mot mjölk!
 
INGREDIENSER:
6 dl ekologiska havregryn
4 dl vatten
1 stor riven morot
1/2 tsk havssalt
1/2 dl smält kokosolja
1 dl ekologiska solrosfrön
3 msk chiafrön
 
GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda havregrynen med vattnet och låt stå och svälla i ca 15 minuter.
3. Smält kokosoljan och riv moroten grovt.
4. Blanda i salt, morot, kokosoljan, chia och solrosfröna med havregrynsblandningen.
5. Lägg på baklåtspapper på en plåt och kleta ut degen på plåten (jag använde mig av en slickepott). Tryck ut så det blir en ca 1.5-2 cm tjock rektangel. Kommer inte täcka hela plåten.
6. Grädda i övre delen av ugnen i 15 minuter. Ta sedan ut plåten och skär rutor och sen in i ugnen igen i ca 5 minuter.
7. Låt svalna på galler.
 
OBS! Låt brödet svalna innan du äter det. Bröd bakat utan gluten blir degigt när det är varmt. Godast är alltså brödet när det är svalt :). 
Hemma Hos Felicia

wow så goda de ser ut!!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress