1:a december
 
Åhh så mysigt, idag är det äntligen 1:a december! Igår stannade jag uppe hela natten och bakade glutenfria lusseullar för första gången. De blev verkligen hur bra som helst. Innan jag fick på papper att jag är glutenintollerant var dessa mina favoriter (se länk).
 
Jag kan även tänka mig att dessa glutenfria lussekatter blir ännu smaskigare om man rör ihop denna smörfyllning: 100 gram smör, 0,75 gram socker, 2 tsk vaniljsocker. Väljer du detta alternativ behöver du istället för att snurra ihop till lussekatter, kavla ut degen i en rektangel och breda på fyllningen, vika degen på långsidan, skära degen i 1-2 cm breda remsor, och sedan göra "bullsnurror" (sno ihop bullarna som en knut). Detta tänker jag testa att göra senare i december eller nästa år, haha. Vi har nämligen så himla mycket pepparkakor och bullar hemma nu efter mina bagerikvällar.
 
Nåja, receptet som jag använde mig av igår natt postar jag här nedan :). Testa dock gärna med vaniljfyllningen då blir dem lite saftigare!
 
 
Glutenfria lussebullar
 
(Receptet ger ca 20 lussebullar)
 
Ingredienser:
  • 75 gram smör
  • 2 dl mjölk
  • 1 pkt jäst för söta degar
  • 2 tsk Fiberhusk
  • 1 dl Kesella
  • 1 dl socker
  • 1 st ägg
  • 2 pkt saffran
  • 1 krm salt
  • 1 paket 500 gram sempers glutenfria mix (eller Finax röda) spara ca 1 dl till utbakningen
Gör såhär:
  1. Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader.

  2. Smula jästen i en bunke, häll över vätskan och tillsätt fiberhusken. Låt svälla ca 10 min.

  3. Tillsätt ägg, kesella, saffran, socker och salt.

  4. Arbeta in mixen, spara ca 1 dl till utbakningen.

  5. Låt jäsa övertäckt i ca 30 min.

  6. Fördela degen i ca 20 bitar och snurra ihop till lussebullar. Låt jäsa ca 30 min. Tryck i russin och pensla försiktigt med uppvispat ägg.

  7. Grädda i 250 grader i ca 5-7 min mitt i ugnen.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress