Linslasagne (glutenfritt)
 
Ikväll lagade jag linslasagne och det är bara sååå fantastiskt gott. Jag ersätte dock crème fraichen med fet grädde, så det går lika bra. Var hur gott som helst, så detta rekomenderar jag verkligen att göra!
 
Linslasagne (6 pers)
 
Ingredienser:
 
1 msk rapsolja
morötter, grovrivna
gul lök, hackad
vitlöksklyftor, rivna
1 tsk torkad rosmarin
2 msk tomatpuré
2 dl torkade röda linser
800 g krossade tomater
3 dl vatten
grönsaksbuljongtärning
salt och svartpeppar
0.5 tsk cayennepeppar
120 g Risenta bönlasagneplattor 
4 dl crème fraiche
4 dl riven ost, t ex Västerbottens- eller prästost
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 225 grader. Hetta upp olja i en stekpanna och stek morot, lök, vitlök och rosmarin utan att det tar färg. Tillsätt tomatpuré och stek ytterligare någon minut under omrörning.
 
2. Häll i linser, krossade tomater, vatten och lägg i buljongtärningen. Låt sjuda ca 10 min. Smaka av med salt, peppar och cayennepeppar. Varva pastaplattor med tomatsåsen, crème fraiche och riven ost. Avsluta med tomatsås och toppa med riven ost. Gratinera mitt i ugnen ca 25 min på 225 grader. Servera med en grönsallad.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress