Killar, sluta tänk med...
Ingen har väl lyckats undgå Metoo kampanjen som för tillfället råder. Där unga tjejer och kvinnor går ut och berättar om sexuella trakasserier och övergrepp.
 
Det hela började med att New York Times den 5 oktober rapporterade att en mängd kvinnor anklagat filmproducenten Harvey Weinstein för sexuella trakasserier. Det ska ha pågått i decennier. Skådespelare som Angelina Jolie, Gwyneth Paltrow, Ashley Judd och Cara Devigne klev fram och berättar att de trakasserats av Weinstein. Flera kvinnor, bland dem skådespelarna Rose McGowan och Lysette Anthony anklagar Weinstein för våldtäkt. Ett drygt dygn senare exploderar #metoo även i svenska sociala medier. På Twitter, Facebook och Instagram vittnar kända och okända kvinnor nu om sexuella trakasserier och övergrepp (källa: Sydsvenskan).
 
Kampanjen har nu även i Sverige bland annat lett till att samtliga program som Martin Timell skulle ha synts i under hösten istället omedelbart tas bort från tablån. Då flera kvinnor har gått ut på sociala medier under #Metoo och berättat att de utsatts för övergrepp och sexuella trakasserier av den folkkäre programledaren. Martin Timell själv svarar händelserna med att han inte fattat att han har gjort folk "jävligt illa" samt inte fattat att sitt beteende har varit "grovt föråldrat". Han erkänner tafsandet samt säger att han ska ringa runt och be om ursäkt samt söka hjälp (källa: SVT).
 
Martin Timell behöver minst sagt söka hjälp. Det intressanta i hans uttal är orden "grovt föråldrat", som att det någonsin har varit helt okey att ta en kvinna på brösten, viskat skamliga förslag eller begå grövre övergrepp än så. Att helt plötsligt år 2017 har kvinnan tilldelats ett värde.
 
Det tråkiga är att det känns som att det just nu är en "fluga", om en eller ett par veckor kommer hela grejen ha tysnats ned igen. Visst är det bra att till exempel TV4 tar sitt ansvar och visar att det inte är okey och så vidare, men i det stora hela räcker det inte. Det känns som alltid lättast att lägga problemet på skolan, men vore det inte något att införa ett nytt ämne i skolan. Ett ämne som behandlar begreppet "RESPEKT"? Ett nej är alltid ett nej och mitt är alltid mitt...
 
Eller är problemet snarare sexualundervisningen i skolan? Är det kanske där respekten brister? Bättre sexualundervisning på schemat med lärare som faktiskt VÅGAR ge sig in i diskussioner, där även respekt av båda könen understryks. Kan det lösa problemet?
 
Jag tror att varenda kvinna någon gång har blivit utsatt för sexuella trakasserier av en man och det är bra att det inte längre är tabubelagt att prata om det. Dock vill jag hylla alla män som inte är svin... för de finns faktiskt. Men jag förstår faktiskt inte varför de flesta killar tänker (ursäkta min svenska...) med kuken? Jag menar ordspråket har inte bara dykt upp utan ett syfte.
 
Jag anser att det är vårt samhälle som formar denna matchokultur. Kvinnan ses fortfarande som ett objekt. Överallt. En stor del av det hela tror jag har med media och porren att göra. Den finns där i bakgrunden. Jag klandrar verkligen inte männen, jag klandrar samhället. Jag ska kunna gå ut på stan i tajt klänning, i underkläder, ja tillochmed naken utan att få skamliga förslag eller bli våldtagen!
 
I rapporten från Nordiska ministerrådet säger svenska ungdomarna att porr har blivit ”normalt” och ”socialt accepterat”. Mycket av den vanliga porren ser dock fortfarande ut som att den är till för mäns kåthet. Och jag menar kom igeeeen hur krystat är inte porr och har ni någonsin sett att de vinklat sexet som att det enbart är till för kvinnans njutning?
 
I en värld styrd av män blir allt för män normaliserande. För rätta mig om jag har fel, men visst har övergreppen en grund i fel kvinnosyn? Vi måste alltså jobba på att förändra den. Eller för att citera Martin Timell: att själv få männen att förstå att inte göra kvinnorna "jävligt illa" eller bete sig på ett så "grovt föråldrat" sätt. Min förhoppning är i alla fall att han har lärt sig detta nu.
 
Så killar, sluta tänk med kuken! (och innan du handlar, fundera på om du skulle acceptera att någon gjorde samma handling mot din syster eller mot din mamma...).
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress