Det "handlar" om dig
 
Jag skulle egentligen bara handla majskakor och prästost, det slutade med att jag kom hem med två kassar. En nyhet som jag köpte med mig hem är "Linskakor", det är bara rena ingredienser i dem och de var faktiskt supergoda. Önskar mig dock att de kommer i fler smaker. Dessa är kryddade med b.l.a. tomat och paprika så de är väldigt matiga, jag vill ha lite mer naturella så att jag kan ha pålägg på. Jag har redan ätit upp halva paketet så kan inte direkt säga att dem var äckliga. Dagens tips från mig :). På bilden är det dock de med havssalt... så ehum ja.. jag har nog ätit tio majs/linskakor under loppet av en kvart haha!
 
Det krångligaste med att inte äta gluten tycker jag är att hitta BRA bröd. Bakar jag inte själv utan köper så blir det alltid majskakor. Vägrar äta de andra glutenfria alternativen som säljs, för de är verkligen inte hälsosamma. ICA Selection har även ett fröknäckebröd som är extremt gott, lite väl dyrt bara. Så då är det bättre att baka eget fröknäcke.
 
En sak till som alltid slår mig när jag handlar är hur omedvetna människor är. Både hur man jämför priserna på varorna och hur man väljer bra varor. Här är nedan kommer därför min PRO lista, eftersom jag är världsbäst på att shoppa ;)
 
HUR DU SKA TÄNKA NÄR DU HANDLAR
 
1. Ta med egna kassar. bättre för din plånbok, bättre för miljön. 
 
2. Jämför kg priserna. Idag när jag skulle köpa ost så hade dem "kampanjpris" på en prästost som kostade 92 kr/kg. Precis bredvid låg en lika bra prästost som kostade 82.90 kr/kg. Gå inte på kampanjpriser, ställ dig i alla fall kristisk mot dem och jämför alltid kr/kg inte själva varupriset, felet som alla gör(!).
 
3. Kolla ingredienslistan. Ingredienserna står i fallande storleksordning efter den vikt de hade vid tillverkningstillfället. Det betyder att varan innehåller mest av det som står först och minst av det som står sist i ingrediensförteckningen. Håll koll på detta. Jag förbluffas fortfarande över hur konsumenter fortfarande köper Santa Marias Guacamole Dip, spana in ingredienserna här. Reflektera sedan över hur du gör din guacamole.
Jag gör i alla fall min såhär: avokado, salt, peppar, vitlök och en skvätt citron. För att förtydliga så innehåller Santa Marias guacamole mix 1.5% avokado och därmed vägs den gröna färgen upp av färgämnen och smakförstärkare. Jag förvånas varje gång över hur det är möjligt att den får säljas. Margarin och light produkter skulle jag även kunna skriva en hel avhandling om. Bojkotta dessa. Köp sedan så lite e-nummer som möjligt (men kom samtidigt ihåg att alla e-nummer inte nödvändigtvis behöver vara dåliga utan är också naturliga) men om du har svårt att urskilja dessa är det enklast att avstå från så många som möjligt. Håll e-numren få. En tumregel är att ingredienslistan ska vara kort och koncis. 
 
4. Handla ekologiskt och så närproducerat som möjligt, bra för dig, bättre för miljön. Jag håller inte med om argumentet att avstå från ekologiska varor för att det är dyrt. Hur resonerar du då? kortsiktigt eller långsiktigt? Det är inte mycket dyrare, håller du dig ändå fast vid den ståndpunkten, köp de ekologiska varor som du hittar där priset inte skiljer sig åt. Om vi tar bananerna tillexempel, ekologiska och besprutade bananer kostar oftast lika mycket, exakt på kronan. Jag häpnas ändå över att människor helt oreflekterat kliver till dom besprutade och lägger ned i kundvagnen. Dessutom handlar det om att prioritera rätt. Lägger du hellre ned pengar på något mindre väsentligt? Vad gör det om hundra år? Investera i dig själv, i dina barn och i miljön... och tänk på de medmänniskor som tvingas att handskas med alla kemikalierna bara för att Du ska få ohälsosamma produkter i ditt hushåll och i din kropp.
 
5. Undvik socker. Försök så långt det går att undvika socker, men jag anser att det är bättre att välja ingredienser med naturligt socker än exempelvis sötningsmedel som aspartam. När jag väljer exempelvis bröd bojkottar jag alla bröd med sirap eller socker som kommer långt fram i ingredienslistan. Även kryddblandningar och müsli. Fungerar lika bra utan :). Hoppa tacokryddan. Den är ju busenkel att göra själv! recept, på detta sett undviker du även det tillsatta sockret och kryddorna du köper räcker till ett flertal tacokvällar! Ekonomiskt och bra ;).
 
6. Var kritisk. Denna punkt går egentligen ihop lite med punkt nr 3: kolla ingredienslistan. I bröd används sirap för att brödet ska få en brunare färg = vilseleda konsumenterna. Vänd bara på ett "mörkt fiberbröd" nästa gång du är och handlar. Alltför ofta innehåller dessa sirap, kika bara på Svenskarnas favorit Lingon Grova. Den är inte så grov som den vekar, utan sirapen skulle detta bröd nämligen bara av blickfånget klassas som ett ljust bröd. 
 
7. Väl vid kassan. Lägg streckkoden mot dig. Du står i kassan i max fem minuter. Kassörskan tvingas vända samtliga varor från 90% av kunderna. Arbetsskada så det skriker om det. Tycker det är jätteviktigt. Ändå lyckas jag aldrig stå bredvid någon i kön som lägger varorna etiskt rätt. För det kan vi väl ändå kalla det? 
 
Happy shopping! :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress