Glutenfria scones
 
Dagens frulle. Okey, varje gång jag bakar något känns det som att jag skriver "det här är det godaste jag ätit", men med handen på hjärtat är dessa scones de godaste jag ätit! De smälter i munnen och gud jag vill bara ha mer. HAHA. Det bästa av allt är att receptet är så himla enkelt, det är ju scones ;). Knäppt nog tycker jag dessutom att dessa scones är godare än de som är bakade med vetemjöl.
 
Recept
 
Ingredienser:
Till 2 stora scones
50 gram smör
4 dl finax glutenfria grova mjölmix
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk
 
Gör såhär:
 
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda de torra ingredienserna inklusive smöret. Krossa smöret med händerna i skålen.
3. Tillsätt mjölk. Degen ska vara ganska kletig. Blanda väl.
4. Ta fram en plåt med bakplåts papper på. Sprid ut en gnutta mjöl på plåten.
5. Fördela ut två högar med deg på plåten med hjälp av en träslev. 
6. Nagga degen med en gaffel.
7. Grädda bröden tills dom är gyllenbruna i ca 10-15 min (håll koll).
8. Titta om bröden är klara genom att sticka hål på brödet med en sticka. Om det är deg på stickan så grädda lite till.
9. Bred på smör och lägg på några skivor prästost och enjoy!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress