Glutenfri kladdkaka <3
 
Jag blev så himla sugen på kladdkaka. Kollade på klockan och såg att den var 21.50 och tänkte "äh nöden har ingen lag". Så jag slängde ihop en glutenfri kladdkaka gjord på kokosmjöl (samt kokosflingor som ströbröd). Alltså... den var SÅ god!
 
Tyvärr hade jag inte grädde hemma. Jag blev ju liksom sugen på kladdkakan så sent, så orkade inte springa iväg till ICA, så man tager vad man haver ;). Imorgon har vi handledning så då tänkte jag ta med och bjuda min kursare på en bit... eller halva formen <3. Men med grädde förstås. Får springa och köpa grädde och lite hallon i morgon bitti.
 

Så gör du glutenfri kladdkaka

Ingredienser:
100 gram smör 
2 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl kokosmjöl 
4 msk kakao
0,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
Smör och kokos (till att smörja formen)
 
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull och tag sedan kastrullen från plattan.
3. Rör ner socker och därefter ägg. Blanda väl med en matsked.
4. Blanda ner kokosmjöl, kakao, vaniljsocker och salt. 
5. Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter. Häll ner smeten i formen.
6. Grädda ca 18 minuter, mitt i ugnen i 175 grader. Har du större form, korta ner tiden något. När kakan släpper från kanten så brukar den vara färdig.
7. Låt kakan kallna, gärna i kylskåp över natten.
8. Servera med grädde och hallon.
 
Jag mig 04.00 i natt så jag sov till tolvsnåret. Därav har jag bara latat mig hela dagen, vilket var välbehövligt. Om jag ska vara ärlig har jag inte ens klätt på mig idag haha, typ bara myst runt i filt... och ätit kladdkaka ;). 
 
Jag har förresten hittat världens finaste kuddfodral. Önskar att jag hade lite mer plats i mina garderober så att jag kunde ha en hel drös på lager. Tänkte i alla fall göra ett inspirationscollage så ska ni få se. Ett av märkena är helt nytt för mig :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress